Frisk & Stark Familj på Kos

I julas blev jag tillfrågad av Milla och Anna ifall jag ville vara representant för Frisk & Stark Familj på Kos i maj. Det var utan tvekan som jag tackade ja till uppdraget. Frisk & Stark Familj är precis vad jag står för, träning och hälsa för hela familjen på ett lek- och lustfyllt sätt.

I våras var Einar, Estrid och jag på ett Frisk & Starkevent på Wenngarn och vi hade den bästa weekenden. Einar pratar fortfarande om de fantastiska dagarna där och jag hoppas att han får samma positiva upplevelse på Kos den 12-19 maj.
IMG_0755

Sockerberoende i Norrköping Tidningar

I dagens tidning kan vi läsa om en kvinna som besegrat sitt sockerberoende. Hon jämställer socker med alkohol och varnar för att potatis, pasta, frukt och bröd sorterar under begreppet sötsaker. En pastamåltid triggar igång sockerberoendet och därefter bara måste man äta smågodis.

Jag retar mig på att den är stora artikeln kommer på sidan 4-5 i en nyhetstidning. Det borde finnas en vetenskaplig förankring vid den här typen av artiklar. För just nu är inte forskarna överens om det finns något som heter sockerberoende och det tycker jag är viktigt att framhäva. Att smutskasta alla kolhydrater tycker jag är ett ännu större fel, det är inget fel på potatis, frukt och fiberrika spannmål.

Personligen tror jag att om man äter mycket sött så vänjer man sig med söt smak och vill fortsätta äta sött.  Däremot har jag svårt att jämföra sockerberoende med alkoholism för jag tror inte att en person som är sockerberoende vill hälla i sig rent socker utan att det är kombination av socker och fett som drar. Dessutom tror jag tarmbiotan spelar en stor roll för sötsuget. Det kommer säkert komma mycket intressant forskning inom det här området!

Socker har många negativa effekter på oss och sockret är en av de största bovarna till övervikt. Socker förknippas med känslor, vi firar med socker, tröstar oss med socker eller äter socker för att vi är uttråkade. Det i kombination med att socker (tillsatt socker) mättar dåligt och inte ger oss några vitaminer eller mineraler gör socker till något onödigt för oss människor. Men att jämställa socker med livsfarligt är en överdrift.

IMG_1061

Farliga fullkornsfrallor….

Sockeraktivisten, filmtips

I höstas kände jag mig som en sockeraktivist på äldste sonens föräldramöte, men det är ingenting mot filmaren och tvåbarnsmamman Andrea Culková som får diagnosen graviditetsdiabetes och måste göra en livsstilsförändring. Hon möter stort motstånd och oförstående både bland släktingar och samhället i stort. Sockeraktivisten är en film på 50 minuter och väcker många tankar samt ger mig motivation att fortsätta minimera det tillsatta sockret i vårt hem.

Se den!IMG_0778

Recept på proteinrikt fröbröd

Jag har en stor förkärlek för frön. Har alltid frön i bröd, müsli och gröt, men även i sallader och grytor. Det godaste av alla frörika livsmedel är dock fröknäcke, det slår det mesta! Nu hittade jag ett fröbröd att baka, det är lite enklare än fröknäcke och du får plats med mer i ugnen. Jag utgick från det här receptet men bytte ut standard crème fraîche mot lättvarianten. Nästa gång kommer jag även att ha i 1/2 msk flingsalt.

Mina fröbröd var i ugnen 30 minuter vilket beror på att jag gjorde dem lite plattare mot hänvisningen i receptet. IMG_1301

 

Årets alla löparlopp

Häromdagen kom äntligen Springlfa:s Löparkalendern för 2016, min bibel. Jag har lite koll sedan tidigare på årets lopp tack vare en annan löparkalender och tävlingskalendern från Jogg.se. 

Min förhoppning är att testa några nya lopp, jag vill t ex gärna springa fler traillopp i år och gärna ett fjällopp på 10-21 km. Vissa lopp kommer jag helt klart att springa igen, som KK-joggen i Katrineholm som var en publikfest och Jämtland på Fötter för den vackra miljön (framförallt de sista 4 km).

Den 3 september kommer jag ha svårt att bestämma mig, både Bråviksloppet, Östgötamaran och Vemdalen Fjällmarathon (då kommer vår fjällstuga där att vara klar).

Årets första lopp (om jag tillfrisknar vilket går väldigt segt) är Winterrun i Stockholm. Då springer jag utan klocka och med ett trevligt löparsällskap. IMG_2103

 

 

 

Nyttiga dammsugare

När jag inte kan träna eller planera roliga träningspass så får jag lägga ner min energi på mitt andra stora intresse, nyttig bakning. Häromdagen gjorde jag dammsugare och det kräver lite övning (och egentligen mer tålamod än vad jag har). Men även om de inte blev så snygga så blev de riktigt goda.

För recept och mycket snyggare bilder går du in här. Jag gjorde mina med 1 msk honung istället för 7 msk agavesirap och det räckte för mig (och resten av familjen som också gillade dessa skarpt).
IMG_1294

Vinn en startplats till Superior Kids

Den 29 maj ska Sixten vara med i Superior Kids i Linköping. Det är en av världens största hinderbanetävlingar för barn mellan 7-12 år och på plats finns
Gladiatorer, Superhjältar och Superskurkar för att möta barndeltagarna på den 2 km långa banan.

Jag tävlar ut två platser (2 personer vinner en startplats) till valfri stad, dvs Malmö, Göteborg, Gävle, Linköping, Umeå eller Stockholm och för att tävla så vill jag veta vilken av superatleterna ditt eller dina barn tycker är coolast.

Kommentera antingen på Instagram (foraldrafitness), Facebook nedan så meddelar jag vinnarna om 2 veckor (den 18 jan)
Lycka till!

barncancerfonden_kampanj finish_line_superior_kids_2015 ua-banner-1024x651 superiorocr_picks_johanmatto_finaldit-8-1024x683

Nytt bakslag och Instagramhån

Jag som var så taggad över att få börja träna igen efter 2 veckors vila drabbades av ett rejält bakslag. Tydligen hade jag inte halsfluss för en månad sedan utan halsböld vilket kräver en starkare antibiotikakur. Jag vaknade upp i lördags med en tjock hals som bara blev värre för varje timme. Samtidigt kände jag ett konstigt tryck över bröstet så jag blev orolig att jag inte hade vilat ordentligt och fått hjärnhinneinflammation. Men som tur var så hade jag inga skador på hjärtat utan det tryck jag känner beror på en blandning av virusinfektion och den ansträngningsastma jag har (som blivit lite sämre då jag under juldagarna bott hos min svärmor som har hund).

Jag tycker att det är riktigt trist att inte få träna och försöker att peppa mig själv med att tänka tillbaka att jag haft flera långa träningsuppehåll under graviditeterna och att jag ändå lyckats ta mig tillbaka. Så vad är då 6-8 veckor.

Det är bara att fortsätta vila men idag orkade jag baka nyttiga dammsugare. Lägger upp receptet imorgon, verkligen värt att göra även om det tar tid.

Vad var då mina mest populära bilder på instagram?

foraldrafitness_full

Kanske lite hård rubrik (Instagramhån) men bilderna gör mig så sugen på att springa.

 

Gott nytt år!

Istället för nyårsfest med goda vänner fick vi vända hem efter en timmes bilfärd. Plötsliga sjukdomar är inte ovanligt när man har småbarn och vi tar det säkra före det osäkra och firar nyår hemma. Sjuka har vi varit så det räcker den senaste tiden.

Men innan festligheterna väljer jag att avsluta året på bästa sätt med en kort löprunda. glädjen över att kunna springa igen är stor. Sedan har barnen bestämt att vi ska ha nyårsdisco med discolampa och dansskor.

Nästa år ser jag fram emot löpartävlingar, barnens aktiviteter (Sixten och Einar ska testa på basket, en sport jag gillar lite extra mycket) och så ser jag fram emot våren då vi ska resa mycket.

Gott nytt år!
IMG_0013 1