OBLA test

Igår var jag på Idrottslabbet i Linköping för att göra ett OBLA test (Onset of Blood Lactate Ackumulation). Jag skulle få reda på vid vilken löphastighet och puls som jag börjar bilda laktat. Samt vid vilken hastighet/puls där laktat bildas snabbare än den kan transporteras bort. Vanligtvis kallas det laktattröskel (eller mjölksyratröskel).

IMG_2196

Det blåa strecket visar laktatmängden.

Jag fick springa 5 x 4 min i stegrande hastigheter och började med 10 km/h och avslutade i 16 km/h vilket innebär en kilometertid på 3:45 minut. Mellan varje intervall fick jag vila 1 minut och då togs ett blodprov.

IMG_2187 IMG_2191

IMG_2189

IMG_2192

Jag fick skatta ansträngningen efter varje intervall. Sista intervallen var tuff och jag var nära min maxpuls.

Jag fick reda på att min laktattröskel är vid en hastighet på 3.59, vilket är ett bra värde. Fredrik Wandus rekommenderade mig fortsätta att lägga störst krut på tuffa intervaller och relativt lugna distanspass för att på så sätt öka mitt Vo2 Max och därefter flytta fram laktattröskeln.

IMG_2195

Jag fick lära mig att pulsen på mina distanspass bör ligga runt 150 slag och mina tuffa intervallpass bör ligga över 180 pulsslag i sammanlagt minst 15 minuter.

Dessutom fick jag veta att jag har 145 i hb-värde. Det känns bra att veta med tanke på att jag nästan aldrig äter kött.

Jag kan verkligen rekommendera ett besök på Idrottslabbet, nu vet jag mer om mina pulszoner och vad som ger mig bäst resultat. Smartare träning!

Här kan du läsa mer om de olika testerna och boka in dig.

Här kan du läsa mer om höstens Lic PT och Fystränautbildning där jag kommer att vara ansvarig för nutritionsdelen.

 

En reaktion på ”OBLA test

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *