Sockerberoende i Norrköping Tidningar

I dagens tidning kan vi läsa om en kvinna som besegrat sitt sockerberoende. Hon jämställer socker med alkohol och varnar för att potatis, pasta, frukt och bröd sorterar under begreppet sötsaker. En pastamåltid triggar igång sockerberoendet och därefter bara måste man äta smågodis.

Jag retar mig på att den är stora artikeln kommer på sidan 4-5 i en nyhetstidning. Det borde finnas en vetenskaplig förankring vid den här typen av artiklar. För just nu är inte forskarna överens om det finns något som heter sockerberoende och det tycker jag är viktigt att framhäva. Att smutskasta alla kolhydrater tycker jag är ett ännu större fel, det är inget fel på potatis, frukt och fiberrika spannmål.

Personligen tror jag att om man äter mycket sött så vänjer man sig med söt smak och vill fortsätta äta sött.  Däremot har jag svårt att jämföra sockerberoende med alkoholism för jag tror inte att en person som är sockerberoende vill hälla i sig rent socker utan att det är kombination av socker och fett som drar. Dessutom tror jag tarmbiotan spelar en stor roll för sötsuget. Det kommer säkert komma mycket intressant forskning inom det här området!

Socker har många negativa effekter på oss och sockret är en av de största bovarna till övervikt. Socker förknippas med känslor, vi firar med socker, tröstar oss med socker eller äter socker för att vi är uttråkade. Det i kombination med att socker (tillsatt socker) mättar dåligt och inte ger oss några vitaminer eller mineraler gör socker till något onödigt för oss människor. Men att jämställa socker med livsfarligt är en överdrift.

IMG_1061

Farliga fullkornsfrallor….

7 reaktioner på ”Sockerberoende i Norrköping Tidningar

  1. Har du någon gång blivit så sugen på godis att du sent en kväll satt dig i bilen och åkt och köpt godis som du sedan ätit innan du ens hinner hem? Jag tror absolut att socker är beroendeframkallande precis som alkohol- däremot att alla kolhydrater skulle jämställas med socker och godis håller jag kanske inte med om till 100%. Dock vet jag av egen erfarenhet att kolhydrater i form av pasta, vitt mjölk etc triggar ett sockersug. Tror att detta är något som är svårt att förstå om man själv inte varit där, precis som det är lika svårt att förstå hur någon blir alkoholist eller narkoman om man själv inte varit där eller har anlag för det.

    1. Tack för din kommentar.

      I min ungdom hade jag en annan syn på sötsaker, då hade jag ätardagar och gick upp kl 12 på natten när ätardagen började för att äta godis. Den dagen var jag bara sugen på sötsaker vilket delvis berodde på att jag då hade en svart eller vit syn på godis, dagen var ändå förstörd så jag kunde fortsätta att äta godis. Jag förstår hur starkt ett sug på sött kan vara och att man då inte kan tänka på något annat. Är övertygad om att forskningen har mycket kvar att visa.

      Jag äter lika mycket pasta, potatis, frukt och bröd idag som då så det har aldrig triggat igång mitt sug, men strösocker är något helt annat för mig (iaf när jag var yngre) men självklart är alla olika. Min stora kritik till artikeln är att det inte finns någon nyanserad bild av vetenskapen. Det finns två sidor och i en nyhetstidningen tycker jag att det ska framgå.

  2. Jag blev också störd av den när jag läste den i Corren förra veckan eller när det var, av samma anledning! Bra att du som ändå har dietistkunskap yttrar dig och tycker till! Vore som sagt intressant med en lite mer nyanserad bild. Men så är ju Correns nya chefredaktör också lågkolhydratfrälst och skrev en ledare om det för någon dag sedan, kanske påverkar det objektiviteten?

  3. Tycker dock att man ska vara medveten om att både stärkelse och socker blir glukos i slutänden så det finns samma risker med att äta för mycket ren stärkelse likväl som med socker både vad gäller kolhydratsug, effekt på insulin och på blodfetter. Jag tycker lika lite som man ska äta en massa mackor inte att man ska äta en massa godis.
    GIykemisk belastning av stärkelserika produkter och vad man har till spelar viss roll, men ett överflöd av slutsumman glukos ska fortfarande hanteras av kroppen. Så vare sig det är fullkornsmackor med pålägg eller snickers man äter så finns fortfarande samma risker, det är dosen som avgör.

    1. Det jag menar är att fullkornsfranskan som sonen får på dagis har lika mycket risker som sockret sett ur glykemisk belastning och kolhydratsug då det har högt GI (för det är inga hela frön i, bara skaldelar som gör föga ur den synpunkten även om de tillför lite andra näringsämnen), det är lätt att äta mycket för att de är luftiga, de mättar dåligt, ger lite näring jämfört med bättre alternativ och pålägget sänker kanske GI 10 enheter. De hade lika gärna kunnat ge honom ett par godisbitar och några gram protein och fett på sidan av, kanske lite B-vitamin, magnesium och något gram fiber. Hade han fått en skiva surdegsbröd så hade jag inte opponerat mig.

      1. Tack för dina kommentarer! Bara för att det är lite fibrer i fullkornsfranskan är det såklart inte det bästa brödet. Vetemjölet dominerar fortfarande i de allra flesta bröden.

        Matiga pålägg är bra till och allra helst hembakat surdegsbröd, precis som du skriver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *